Scope van het jaarverslag

Dit jaarverslag geeft inzicht in de prestaties en resultaten van het Havenbedrijf Rotterdam in de periode van 1 januari tot en met 31 december 2017. Het jaarverslag over de periode 1 januari tot en met 31 december 2016 werd uitgebracht begin maart 2017 en is beschikbaar op onze website. Onze jaarverslagen beschrijven hoe het Havenbedrijf Rotterdam waarde creëert voor zijn stakeholders. We gaan in op geselecteerde materiële onderwerpen. Daarbij beogen we transparant te maken welke bijdrage het Havenbedrijf Rotterdam leverde aan het realiseren van de meest veilige, efficiënte en duurzame haven ter wereld. Deze ambitie streven we samen met onze partners na. De materiële onderwerpen zijn bepaald zoals hierboven beschreven.

De scope van het maatschappelijk verslag betreft de activiteiten van Havenbedrijf Rotterdam NV. Voor de jaarrekening zijn de internationale deelnemingen van het Havenbedrijf Rotterdam op basis van materialiteit vrijgesteld van de consolidatieplicht. De materialiteitsanalyse voor het jaarverslag is eveneens gebaseerd op de activiteiten van Havenbedrijf Rotterdam, exclusief de deelnemingen. Dit betekent concreet dat wij niet rapporteren over maatschappelijke onderwerpen die spelen in de landen waar deze deelnemingen gevestigd zijn. In het verslagjaar 2017 vonden geen acquisities en desinvesteringen plaats.

Eigen bedrijf, havengebied en keten

Het Havenbedrijf Rotterdam beheert en ontwikkelt het Rotterdamse havengebied en wil de positie van haven van wereldklasse handhaven en versterken. Het Havenbedrijf kan op drie gebieden invloed uitoefenen: op het eigen bedrijf, op het havengebied en in de keten. De mate van invloed en het effect op onze omgeving en het milieu variëren per gebied.

Het effect van onze eigen bedrijfsvoering op de omgeving en het milieu is beperkt. De effecten van onze investeringen in het havengebied en op het transport van en naar het gebied zijn veel groter. Door samenwerking en dialoog met stakeholders oefenen wij onze invloed uit op het havengebied en de (transport)keten. Daaraan besteden wij ook aandacht in dit jaarverslag. De focus ligt hierbij op de prestaties en resultaten van het Havenbedrijf Rotterdam. Maar de scope en reikwijdte zijn breder. De materialiteitsanalyse maakt dit duidelijk. Het merendeel van de materiële thema's speelt op het niveau van het haven- en industriecomplex of keten.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de meest materiële thema’s (categorie 1) en geeft aan op welke niveaus een thema speelt. Onder HbR verstaan wij onze eigen bedrijfsvoering, inclusief onze inkoopketen. Met HIC wordt het niveau van het haven- en industriecomplex inclusief Dordrecht aangeduid en met keten doelen we op de logistieke keten.

Open for viewing

Thema Niveau Verantwoordelijk
Energietransitie HbR, HIC, keten CEO
Veiligheid haven en HbR HbR, HIC COO
Kwaliteit Scheepvaartafwikkeling HIC COO
Kwaliteit Haveninfrastructuur HbR, HIC COO
Nieuwe markten HIC CEO
Groeimarkten HIC CEO
Digitalisering HbR, HIC, keten CFO
Efficiënte en wendbare organisatie HbR CEO
Kennis en innovatie HbR, HIC CFO
(Cyber)Security HbR, HIC CFO/COO

Het overgrote deel van de thema's speelt op het niveau van het haven- en industriecomplex of op het niveau van de keten. Dit betekent dat wij op thema's acteren waarbij de mogelijke impact hoog is, maar onze invloed redelijk tot beperkt. Daarom nemen wij ook informatie op over wat we samen met stakeholders doen binnen het haven- en industriecomplex en de keten. Ook nemen we hier cijfers en KPI's over op, zoals CO2-emissies, hernieuwbare energie en opgesteld vermogen wind.

Vergelijkingen andere havens of bedrijven

Waar mogelijk geven wij informatie over onze concurrentiepositie en vergelijkingen met andere havens of bedrijven, zoals bij Overslag en marktaandelen 2017, Kwaliteit Haveninfrastructuur, Transparantie, Efficiënte en wendbare organisatie, Kwaliteit Stakeholderdialoog en Bereikbaarheid. Deze vergelijkingen dienen als reflectie voor onze eigen prestatie en positie. Wij zijn bewust terughoudend met het opnemen van informatie over andere havens en/of andere bedrijven in ons jaarverslag.