Toplocatie voor offshore

Het Havenbedrijf Rotterdam besteedt veel aandacht aan de offshore-industrie. Voor de offshoremarkten ‘offshorewind’, ‘decommissioning’ (ontmanteling van olie- en gasplatforms) en de traditionele ‘olie- en gasindustrie’ willen we Rotterdam profileren als dé offshorehaven van Europa. Rotterdam kent een groot maritiem cluster van verschillende bedrijven die de offshoremarkten kunnen bedienen. Om de offshoremarkt goed te kunnen bedienen zijn een optimaal samenwerkend Rotterdams offshorecluster en grote terreinen nodig. Om de offshorewindpropositie van Rotterdam te promoten en de samenwerking tussen partijen binnen Rotterdam te stimuleren, vormden we de Rotterdam Offshore Wind Coalition. Het Havenbedrijf Rotterdam investeert ongeveer 35 miljoen euro in het creëren van ruimte voor een Offshore Center. Begin 2017 gaf het Havenbedrijf Rotterdam opdracht te starten met het opspuiten van een nieuw haventerrein van 70 hectare op Maasvlakte 2 in de Prinses Alexiahaven. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat de eerste bedrijven zich hier binnen twee jaar vestigen.